Regeltolkningar

Regeltolkningar

Här kommer Sveslot efter hand att publicera beslut gällande hur regler ska tolkas.


Dessa regeltolkningar kommer också att uppdateras i respektive reglementen.

Senaste uppdateringarna:


Kan en deltagare begära att få köra i första (sämsta) heatet, i tävling som avgörs i direkta finaler??


- Ja, om särskilda skäl finns som betyder att XX ej annars kan deltaga. Begäran ska framföras till
tävlingsledningen senast 1 timme innan förarmötet.
Racejuryn beslutar, det ska vara ett ordentligt skäl, att man bara vill komma hem tidigt godtages ej.
Beslutet delges alla deltagare innan start.
XX placeras sist oavsett kvaltid inför heatfördelningen, heaten delas upp på sedvanligt sätt.
I kvalresultatlistan har XX sin placering efter sin kvaltid, ev. kval poäng utdelas.
XX deltager ej i Heatvinnar-cupen, om XX vinner heatet går heatvinnar-cups poängen till tvåan.


Är det det OK att köra mer än ett roundrobin heat??


- Ja om tävlingsledningen anser att det är lämpligt kan ett eller flera roundrobin heat köras.


Se sveslots allmänna tävlingsreglemente: Heatfördelning.

Om förarinsatsen trasslar in sej i drevet, får man rycka bort den och fullfölja heatet utan förarinsats?


- Nej, den måste sättas fast igen.

Om chassisprinten på JK C43 lossnar, får man sätta fast den i spårbytet?


- Ja, om det görs utan verktyg och utan att karossen tas bort.

Får man meka under warm-up?


- I Sveslots allmänna reglemente är definierat vad som är tillåtet:

”Warm-up: Det är tillåtet att meka med bilen under warm-up. Däck får dock inte bytas. Är bilen ej klar till start ska den placeras i ”mekzon” efter att alla andra bilar har passerat på första varvet.”


(Står nu med i Sveslots allmänna tävlingsreglemente.)