Träning
Under träningen gäller att man alltid ska stå kurvvakt i nästa träningspass efter att man själv tränat.
Förarsammanträde
Tävlingen inleds med förarsammanträde, där tävlingsledaren går igenom vilka regler som gäller vid tävlingen.
Ändring av körtider kan ske under ett förarsammanträde om minst 2/3 av förarna så önskar.
Besiktning
Besiktning ska ske på alla punkter som reglementet föreskriver. Chassi och kaross ska märkas på lämpligt sätt om dessa inte får bytas under tävlingens gång.
Heatfördelning
Kan man inte fylla alla heat, ska förarna delas upp så, att heaten blir så jämnstora som möjligt, med störst antal förare i A - heatet. Undantag för de fall då Round Robin används, då det sista/sämsta heatet har flest förare.
Kurvvakter
I varje steg ska de förare som just kört ett heat stå kurvvakt i nästa heat. De som kvalat direkt till det bästa heatet står kurvvakt i det första/sämsta heatet. I finalen står de som blivit utslagna i semi kurvvakt. Kan man av någon anledning inte själv stå kurvvakt är det förarens ansvar att se till att någon annan tar platsen istället.
Avåkning
Om en bil hamnar i fel spår (rider/dubbelspår) ska bilen sättas tillbaka där den lämnade sitt spår, inte där den stannar.
Lämnar bilen banan och hamnar på golvet eller på annan bandel, ska bilen sättas på där den lämnade banan.
På varje bana ska en varvräkningszon anges/markeras. Vid en krasch inom denna zon är det alltid track call. Alla inblandade bilar sätts tillbaka innan varvräknaren.
Om två bilar fastnar i varandra, så att kurvvakten inte direkt får isär dem, skall detta medföra ett track call. Strömmen ska vara avslagen tills båda bilarna placerats på banan igen. Om någon del måste avlägsnas för att få isär bilarna (t.ex. drevet), ska denna del monteras igen innan bilarna ställs tillbaka på banan. Förarna själva får lov att hjälpa till att få isär bilarna. Behöver någon av bilarna sedan repareras görs detta under körtid. Samma sak gäller om en bil vid avkörning fastnar i något annat, t.ex. någons kläder eller någon annanstans.
Stopp / Track call
"Stopp" får endast påkallas av förare då deras bil ligger under banan, innanför banan, på raksträckan framför förarna eller under bron och endast då kurvvakterna inte kan nå den, samt om bilen hamnar på fel spår. En kurvvakt eller tävlingsledaren kan påkalla stopp om situationen så kräver.
Tävlingar ska vara alkohol och drogfria.
Förare som uppträder osportsligt:
Bestraffningar
Förare som felaktigt påkallar stopp:
Förare som med sin hand eller med bilen i handen orsakar en krasch på förarrakan, eller förares mekaniker som med sin hand eller med bilen i handen orsakar en krasch när han tar upp eller sätter på bilen:
Förare som inte står kurvvakt när det är hans kurvvaktspass:
Förare som använder otillåtna delar:
Om det inte är tillåtet att meka med bilen i spårbytet och man bryter mot den regeln: